INTERVIEW
Máte velký vztah k filozofii. Který směr vás nejvíce ovlivnil?
Já bych neřekl, že nějaký určitý směr. Mám ale jednu knihu, kterou kdyby hořelo, bych si při útěku vzal s sebou. Jedná se o filozofický slovník Vladimíra Neffa a koupil jsem ho tři roky po válce. On ho napsal naprosto výborně, srozumitelně a ještě přidává svůj osobní pohled. Je to kniha, která už sotva drží pohromadě, ale mám ji pořád za hlavou, a kdykoliv v noci nemůžu spát, tak si v ní čtu.
Z některých vašich návrhů doslova vyzařuje vliv východu. Jakási přímočará jednoduchost, někdy v detailu neuhlazená, ale se zjevným záměrem zachytit vnitřní podstatu zobrazovaného objektu. Při pohledu na jednu vaši rytinu se mi rovnou vybavil zen…
Ze zenu jsem si vybral dvě věci, které se mi zdají podstatné. Sunrju Suzuki kdysi napsal knížku Zenová mysl, mysl začátečníka. A to je to, co učím. Že člověk se stále musí stavět do role toho, kdo začíná. Ta druhá praktická stránka je zenové kreslení, u něhož se autor snaží vypnout rozumovou kontrolu. Linky pak nebývají přesné, jsou rozjeté, ale to všechno pak dělá kresbu zajímavou. Vznikne něco, co má kvalitu moderního umění. U Japonců má zenové kreslení samozřejmě mnohem hlubší rozměr, používá se jako terapie, je spojená s meditací.
Filozofie, umění, ale i věda bývaly v minulosti spojené nádoby…
Filozofie se vždycky vyslovovaly k umění. Všichni velcí filozofové ostatně říkají, že tam, kde končí rozum nebo racionální vysvětlení, začíná kumšt, to pravé umění. Podstatnou částí je tady etika, ty ostatní věci mě u filozofií zase až tak nezajímají. Nejlépe to vysvětluje právě Wabi-Sabi, což je pro mě vyvrcholením všeho, co jsem zatím v této oblasti poznal.
Jaké předlohy máte nejraději?
Posledních třicet nebo už čtyřicet let jsem se soustředil na portréty, na tváře lidí. A to z toho důvodu, že jsem si v šedesátých letech prošel obdobím abstrakce, ale scházel mi hlubší obsah. A ten mi dávají tváře, protože v nich se odráží všechno. Od radosti třeba až po úzkost.
V souvislosti s tím, co dělám, napsal kdysi jeden Kanaďan článek. V něm citoval malíře, který řekl: Kdybych měl namalovat strom, tak si vyberu hodně starý strom, který je poznamenaný počasím, věkem a je rozbrázděný. A podobné je to se starou lidskou tváří, kde je zkrátka všechno vepsané.
INFORMACE › Úvodní stránka › Investiční zlato › Sběratelské mince › Sběratelské potřeby › Dárky z drahých kovů › Umění medaile › Kamenné prodejny › Pro média |
O NAKUPOVÁNÍ › Prodejní řád › O naší společnosti › Další informace › Právní doložka |
PROVOZOVATEL Zlaté Mince - Numismatika původní budova Státní banky (SBČS) na Dolním náměstí Mostecká 364 755 01 Vsetín IČ: 73241229 DIČ: CZ7355285894 |
KONTAKT › Navštivte nás › Napište nám › Oznámit chybu na stránce |
Zlatemince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. | |||
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno. |